Duhul Sfânt și Consilierea biblică
Anul trecut, am predicat la conferința anuală a Asociației Consilierilor Biblici Certificați. Sarcina mea a fost să abordez Suficiența Duhului Sfânt din Galateni 3. Am avut la dispoziție mai mult de un an pentru a pregăti mesajul. În mod obișnuit, am prea mult material chiar și pentru o predică săptămânală; faptul că am avut la dispoziție un an pentru a mă pregăti (chiar și după multe editări) m-a lăsat cu prea mult material, așa că, în timpul predicii, a trebuit să scurtez secțiunea despre implicațiile pentru consiliere în lumina prezentării din Galateni 3. Ceea ce urmează este textul mai complet a ceea ce plănuisem să spun despre Duhul lui Dumnezeu și suficiența Sa pentru consilierii biblici.
Pentru că Duhul lui Dumnezeu este pe deplin suficient pentru orice nevoie a vieții…
Nu încercați să vă schimbați comportamentul prin practici legaliste, așa cum au făcut galatenii întorcându-se la Lege. Funcția fundamentală a Legii era de a menține civilizația culturală până la venirea lui Hristos (3:24), dar era lipsită de capacitatea de a salva și de a schimba inimile oamenilor. Nu vă întoarceți la asta.
Și nu vă întoarceți la omul vechi – la lucrurile pe care obișnuiați să le faceți când nu erați în Hristos. Nu vă întoarceți la practicile seculare. Nu avem nevoie de un „mindfulness creștin” care își are rădăcinile în budism. Nu avem nevoie să reclasificăm problemele inimii ca fiind probleme ale trupului și să dăm medicamente fizice pentru a încerca să rezolvăm problemele omului interior. Nu avem nevoie să transformăm Biblia într-o sursă de mantre care să fie recitate ritualic în „respirație de rugăciune”.
Nu avem nevoie de aceste lucruri pentru că avem un Duh suficient și un Cuvânt suficient.
Căile Legii și ale îndreptățirii de sine și căile lumii nu au mai funcționat de la Geneza 3 – de fapt, îndreptățirea de sine plină de mândrie este sursa problemei cu acea bucată de fruct din Geneza 3. Nu vă întoarceți la acele căi vechi. Ele nu funcționează în cele din urmă și nu Îl onorează pe Hristos care a murit pentru ca tu să ai Duhul Sfânt care să fie cu tine întotdeauna. Duhul este suficient.
Ni s-a dat un dar pentru a ne schimba – Duhul suficient care are Cuvântul suficient.
De obicei, folosim cuvântul „suficient” și „adecvat” pentru a însemna ” (abia) este destul”. „Cred că am suficientă benzină pentru a ajunge la serviciu”. „Cred că am suficienți bani pentru a acoperi acea factură”. „Cred că pot termina acest antrenament”. „Căsnicia mea este în regulă; copiii mei o duc bine – cred”.
Dar nu la asta se referă Biblia atunci când vorbește despre Duhul suficient. Nimic nu-L copleșește. Suficient înseamnă că El are resurse și provizii infinite pentru a avea grijă de noi în orice împrejurare.
Atunci când ne întoarcem la mijloacele seculare de îngrijire a sufletelor ca și cum acestea ar oferi ceva care să înlocuiască lucrarea Duhului sau care să se poată adăuga la lucrările Sale infinite, denigrăm darul lui Dumnezeu, ca și cum El ar fi putut să ne dea mai mult și, în schimb, a ascuns ceva bun sau necesar pentru noi. Nu așa este Dumnezeu. El ne-a dat tot ce avem nevoie – tot ce avem nevoie pentru viață și evlavie. Nu avem nevoie de ceva dincolo de ceea ce ne-a dat Dumnezeu în Duhul Sfânt. Duhul este suficient.
Evanghelia este de primă importanță. Aceasta înseamnă că în consiliere (și în toată viața) începem întotdeauna cu Evanghelia. Credem că nu putem consilia până când persoana consiliată nu a crezut în Evanghelie.
Dar asta nu înseamnă că, după ce evanghelia este crezută, părăsim evanghelia pentru așa-zisele pășuni mai verzi ale unor modalități mai bune și mai eficiente de a ne îngriji de persoanele pe care le consiliem.
Tot ceea ce facem în sala de consiliere este legat de Evanghelie. Pocăința, credința, libertatea față de păcat, poziționarea în Hristos, siguranța în dragostea lui Dumnezeu și speranța pentru viitor sunt toate realități ale Evangheliei. Acesta este teritoriul pe care pășim în fiecare ședință de consiliere.
Iar când consiliem folosind acea evanghelie, consiliem și obținem lucrarea suficientă a Duhului suficient.
Amintiți-vă câteva dintre lucrările suficiente ale Duhului care sunt înrădăcinate în Evanghelie:
- El are daruri și oameni înzestrați care sunt suficienți pentru a sfinți și a se îngriji de fiecare credincios din Biserica lui Hristos
- El are roade care vor fi produse în fiecare credincios, indiferent cât de groaznic a fost începutul lor în păcat
- El are puterea de a ne elibera de orice păcat care a dominat anterior viața noastră – El, care este în noi, este mai mare decât firea care rămâne cu noi
- El are o slujbă de mângâiere pentru fiecare credincios care este lovit de furtună de necazurile vieții
- El are acces la tronul lui Dumnezeu și se roagă eficient pentru fiecare credincios
- El este garanția unei infinite binecuvântări viitoare în ceruri. Dacă Tatăl ne-a dat deja un Dar atât de mare – un membru al Dumnezeirii Trinitare care să fie în noi și cu noi ca avans pentru darul viitor – atunci cât de mare va fi gloria din Ceruri?
Nimic din lume nu poate face aceste lucrări.
Așadar, atunci când consiliem, să începem cu Evanghelia, să rămânem în Evanghelie și să terminăm cu Evanghelia, astfel încât să putem experimenta ceea ce Duhul Evangheliei va produce în cei pe care îi consiliem – și în noi.
Evanghelia este suficientă și Duhul Sfânt este suficient.
Folosiți întotdeauna darul rânduit de Dumnezeu (Duhul) și instrumentul Duhului (Scriptura) pentru a avea grijă de suflete
Dumnezeu a conceput biserica ca unitate de îngrijire a bolnavilor spirituali. Și ne-a dat toate resursele de care avem nevoie pentru a ne îngriji de aceste suflete.
Noi avem Duhul lui Dumnezeu. Și pentru că Duhul lui Dumnezeu este Dumnezeu, El are acces la mintea lui Dumnezeu și cunoaște voia lui Dumnezeu, știe de ce avem nevoie și are puterea de a ne oferi ceea ce avem nevoie (1 Cor. 2).
Nu avem nevoie de ideile lumii pentru a-i sluji pe cei care suferă și au nevoie. Avem un Duh suficient care ne-a dat un Cuvânt suficient. Haideți să slujim altora în puterea Duhului și cu înțelepciunea Duhului (Cuvântul Său).
Pavel îi îndeamnă pe galateni să trăiască în dependență de Duhul (5:16, 25). Aceste versete ne obligă să fim dependenți de Duhul. Iar a fi dependenți de Duhul înseamnă că suntem exact ca Isus.
Mântuitorul nostru a trăit dependent de Duhul – „Plin de Duhul Sfânt, Isus S-a întors de la Iordan şi a fost dus de Duhul în pustie” (Lc. 4:1).
Și, în această dependență, El a fost călăuzit de Cuvânt, care este modul în care a răspuns la fiecare dintre ispitele Satanei. Duhul Sfânt L-a călăuzit și L-a condus pe Dumnezeul-Om, Isus, prin Cuvânt.
Și noi suntem asemenea lui Hristos atunci când și noi depindem de Duhul și trăim conform Cuvântului Său.
Așa avem grijă de sufletele noastre și de sufletele celor care ne-au fost încredințate spre consiliere.
Asta înseamnă, de asemenea, că nu avem nevoie de uneltele înțelepciunii omenești – nici de uneltele noastre firești, nici de ideile lumii derivate de la consilierii seculari. Deoarece abordările seculare evită Duhul, nu înțeleg Duhul și nu au acces la Duhul, ele au doar ceea ce poate face omul. Pentru că noi avem Duhul, avem acces la ceea ce poate face Dumnezeu.
A lucra într-un mod care demonstrează dependența de Duhul are un efect eliberator și pentru noi – ne îngrijim de ceilalți cât de bine putem, ne rugăm ca Duhul să lucreze, iar apoi ne punem capul pe pernă noaptea și ne încredem că Dumnezeu va face în inimile celor răniți ceea ce numai El poate face. Așa cum a spus Martin Luther despre rolul său în Reformă: „noi pur și simplu am predicat Cuvântul… și apoi ne-am dus acasă și am dormit și, în timp ce dormeam, Cuvântul și-a făcut lucrarea”. Duhul Sfânt și Cuvântul Său sunt suficiente.
După păcatul său cu Batșeba, regele David L-a implorat pe Domnul – „Nu mă izgoni din prezenţa Ta şi nu lua de la mine Duhul Tău cel Sfânt!” (Ps. 51:11). Chiar și înainte de darul larg răspândit al Duhului care a venit prin Evanghelie, David știa că singura lui speranță era lucrarea Duhului în viața lui.
Când suntem în Hristos, nu ne temem de îndepărtarea Duhului, așa cum se temea David în economia VT. Dar putem ignora Duhul. Așa că rugăciunea noastră poate fi un ecou al rugăciunii lui David și al rugăciunii similare a puritanului John Rogers (pe care am parafrazat-o): „Doamne, orice ne-ai face, nu ne lua Duhul Tău sau Cuvântul Său; ucide-ne copiii, arde-ne casele, distruge-ne bunurile; cruță doar Duhul și Cuvântul Tău, nu ne lua doar marile Tale daruri ale Evangheliei.”
Acest blog a fost publicat inițial pe wordsofgrace.blog. Vezi postarea originală aici.
Tradus cu permisiunea asociației ACBC. Traducătorul este responsabil de calitatea traducerii. Copyright© Association of Certified Biblical Counselors. Toate drepturile rezervate. Reproducerea, distribuirea sau traducerea fără permisiunea ACBC este interzisă.