Ce m-a învățat Martin Luther despre consiliere
Rădăcinile din Reformă ale consilierii biblice
În urmă cu peste 500 de ani, Martin Luther și-a bătut în cuie cele 95 de teze. Sărbătorim acea zi ca fiind începutul Reformei protestante. Sunt recunoscător pentru toate modurile în care Luther a avut un impact asupra bisericii, pentru toate modurile în care Luther a făcut să avanseze Împărăția lui Hristos și pentru toate modurile în care vom comemora lucrarea bună pe care a început-o.
În mod special, sunt recunoscător pentru influența sa în ceea ce privește tipul de consiliere biblică pe care îl susținem în cadrul Asociației Consilierilor Biblici Certificați. Chiar primul punct enumerat pe documentul bătut în cuie pe poarta Wittenberg spunea: „Când Domnul și Învățătorul nostru, Isus Hristos, a spus „Pocăiți-vă”, a cerut ca întreaga viață a credincioșilor să fie una de pocăință”. Acest lucru are totul de-a face cu consilierea biblică.
Dacă Luther a avut dreptate, atunci viața creștină este o viață de pocăință. Asta înseamnă că cei care cred în Isus vor trece prin viață văzând în mod regulat nevoia lor de pocăință și întorcându-se la Isus și îndepărtându-se de ei înșiși. Puține lucruri confirmă această realitate atât de clar cum o face consilierea. Atunci când oamenii vin să ceară ajutorul consilierii, există întotdeauna – întotdeauna – nevoia de pocăință.
Acest lucru nu înseamnă că păcatul personal al cuiva este singura problemă abordată în cadrul consilierii – oamenii au nevoie de ajutor de consiliere din mult mai multe motive decât acesta. Păcatul personal, totuși, este cel puțin unul dintre lucrurile aflate pe masă în consiliere. Și chiar și atunci când oamenii se confruntă cu durere din cauza păcatului altcuiva sau din cauza prezenței păcatului într-o lume decăzută, ei vor avea întotdeauna nevoie să învețe ce înseamnă să se întoarcă – să se pocăiască în sensul cel mai general – la Isus Hristos și să găsească îndurarea, mângâierea și puterea Sa. Dacă întreaga viață a credincioșilor se referă la pocăință și dacă consilierea se referă la problemele vieții, atunci Martin Luther ne amintește că pocăința este una dintre cele mai fundamentale realități ale consilierii.
Necesitatea pocăinței în consiliere este o chestiune fundamentală în așa-numitele „războaie ale consilierii”, deoarece consilierea biblică este singura abordare a consilierii care implementează pocăința ca element fundamental al consilierii. Acest lucru este controversat. Cunosc susținători ai altor modele de consiliere care ar reacționa la acest lucru și ar spune: „Hei, eu cunosc integraționiști și psihologi creștini care îi cheamă pe oameni la pocăință”. Cred că este adevărat și mă încântă acest lucru, dar aș răspunde cu două lucruri.
În primul rând, atunci când susținătorii altor modele de consiliere cheamă oamenii la pocăință, ei fac, în acel moment, consiliere biblică. Ei folosesc o tactică de consiliere pe care au învățat-o de la Isus, de la apostoli și de la cei ca Luther care îi urmează. Ei nu au învățat despre pocăință de la niciun alt model.
În al doilea rând, atunci când oameni precum integraționiștii și psihologii creștini îi cheamă pe oameni la pocăință, ei nu fac ceva cerut de modelul lor. Ei folosesc o metodă opțională. Vor fi unii în cadrul modelului care o fac, dar o mulțime de alții care o evită. Acest lucru este, de asemenea, controversat, dar există o grămadă de dovezi că este adevărat. Luați în considerare doar un singur exemplu. O carte recentă editată de Stephen Greggo și Timothy Sisemore examinează cinci abordări populare pe care creștinii le adoptă în ceea ce privește misiunea de consiliere. Cartea se intitulează Consiliere și creștinism: Cinci abordări, și examinează modul în care modelele de consiliere ale nivelurilor-de-explicare, ale integrării, ale psihologiei creștine, ale psihologiei transformaționale și ale consilierii biblice răspund fiecare într-un caz de consiliere. Cartea este un exercițiu fascinant de a trece dincolo de teorie, la ceea ce fac de fapt practicienii în consiliere.
Ceea ce descoperi atunci când citești cartea este că, în interacțiunea cu persoana consiliată, un bărbat cu probleme profunde pe nume Jake, doar o singură abordare îl cheamă efectiv pe om la pocăință. Celelalte abordări aleg nici măcar să nu vorbească cu el despre Isus. Autorii acestor alte abordări au fost aleși pentru că sunt lideri experimentați și bine conturați în domeniul lor. Se crede că sunt buni reprezentanți ai poziției lor, dar nu îndeamnă niciodată un om disperat să se întoarcă la Hristos. Aceasta este o mare problemă.
Este controversat să vorbești despre pocăință în zilele noastre. Are reputația de a fi un cuvânt negativ, care evocă gânduri neplăcute despre păcat și responsabilitate. În Biblie, însă, este un cuvânt foarte dulce. Este mecanismul prin care ne apropiem de Dumnezeu pentru a primi iertarea, mângâierea și părtășia lui Hristos. Este mijlocul pe care Dumnezeu îl folosește pentru a ne face mai asemănători cu Isus. De ce ar vrea vreun creștin – indiferent de abordarea sa în materie de consiliere – să refuze acest lucru unei persoane consiliate?
În această Zi a Reformei, sunt profund recunoscător pentru activitatea lui Martin Luther, care a reamintit poporului lui Dumnezeu ce înseamnă viața creștină. De asemenea, sunt recunoscător pentru modul semnificativ în care el este un stră-stră-străbunic pentru noi toți cei din mișcarea de consiliere biblică.
Tradus cu permisiunea asociației ACBC. Traducătorul este responsabil de calitatea traducerii. Copyright© Association of Certified Biblical Counselors. Toate drepturile rezervate. Reproducerea, distribuirea sau traducerea fără permisiunea ACBC este interzisă.